Resumé af teksten ”At skabe antropologisk viden om børn” Eva Gulløv, Susanne Højlund.
(Feltarbejde blandt børn:
metodologi og etik i etnografisk børneforskning )
For at forstå hvordan man skaber antropologisk viden
om børn, så er der mange ting der skal tages højde for, herunder forskellige
videnskabsteoretiske tiltag som: feltarbejde, deltagerobservation, feltarbejde
som refleksiv tilstand, barneperspektiv og kontekst. Alt dette er med til at skabe
antropologisk viden om børn, altså viden om hvorfor børn handler som de gør, ud
fra forskellige faktorer.
Feltarbejdet er en af ”hjørnestenene” i den antropologiske
forskning og det er kun gennem tilstedeværelsen ”i felten” at man opnår den
nødvendige og fyldestgørende viden inden for et givent område eller en bestemt
gruppe mennesker. Man er nød til at være ”i felten” lang tid nok, for at observere
mønstre, mere præcist at kunne skelne mellem de forskellige mønstre, især men
henblik på at kunne spotte det mønstre der skiller sig ud. Men det at være ”i
felten” i længere tid, er også nødvendig for at kunne forstå hvorfor der
handles som der gør. Man er nød til at for en periode at tage anden rolle på
sig, ændre sit perspektiv, uanset om man er enig eller ej. Man skal prøve at
undgå at lade sig farve af situationen, også hvis det betyder at man må
tilsidesætte ens eget normsæt. Det handler om at prøve at forstå andre, deres
handlinger og deres begrundelser herfor, dette kan kun lade sig gøre ved at
prøve at adaptere deres normer og se det fra deres side. En vigtig ting ved
feltarbejdet, er at undre sig, stille spørgsmål, prøve at forstå, og tilpasse
sine spørgsmål og undersøgelse til den specifikke situation. Det handler at opfange det der bliver sagt
direkte, men også at opfange det der bliver gjort og måden det bliver gjort på.
Dette kan sige meget om hvorfor folk handler som de gør. Det bliver derfor
vigtigt at opholde sig længere tid ”i felten” så man får det nødvendige
grundlag, for at lave en fyldestgørende konklusion.
Ved deltagerobservation
forstås en vekselvirkning mellem det at leve sig ind en anden rolle, en anden
virkelighed, men samtidig have evnen til at distancere sig og forholde sig
refleksivt til det der sker og måden det sker på. Gennem denne
deltagerobservation, handler det ikke om at gøre sig til dommer overfor
personer og deres handlinger, men nærmere at prøve gennem indlevelse, at forstå
hvorfor de handler som de gør, igen refleksioner gennem indlevelsen, for at
sikre at man forstår deres præmisser og handlinger. Man kan sige, at kun ved (upartisk)
at forstå andre menneskers virkelighedsopfattelse, kan vi forstå deres
handlinger og begrundelser herfor.
Feltarbejdet er en
refleksiv tilstand, da man både er nærværende gennem sin indlevelse, men
samtidig distancerende da man reflekterer over tingene. Men dette kan godt være
svært, idet man som menneske ikke kan undgå at lade sig mærke af situationen,
idet man lader sig påvirke af andres humør og handlinger. Dette sker fordi man
i sine bestræbelser på at lære noget om andre mennesker, er nød til at
involvere sig, for at få skabt tillid og gensidig respekt, som er med til at
skabe åbenhed, der skal gøre man bliver delagtiggjort i deres liv og
virkelighedsopfattelse. Uden denne tillid og åbenhed, ville man risikere at man
skal konkludere på for løst et grundlag, hvor man kun får overfladiske
informationer. Det er også vigtigt at forstå/anerkende at man ikke kan undgå at
tolke på det man hører og oplever, ligeledes kan det heller ikke undgås at der
finder en udvælgelse sted. Selvom at man skal være åbensindet og ikke dømme andre
og deres handlinger, så er det nødvendigt at fortolke det man oplever, ud fra
ens eget virkelighedsbillede/normsæt, for at kunne forholde sig til/forstå
andres handlinger. Her handler det om at forstå ens eget paradigme, ens måde at
opfatte verden på, før man kan forstå andres paradigmer.
Ved konstruktionen af
et barneperspektiv, handler det netop om at opnå viden om børns paradigmer,
altså deres måde at opfatte verden på, for at kunne forstå dem. Her har de
etnografiske metoder vist sig at være særdeles brugbare, i bestræbelserne på at
skabe antropologisk viden om børn, ved at belyse betydningsdannelser,
handlemåder, relation er og udtryksformer. For at opnå denne antropologiske
viden, er man nød til at forstå at man ikke kan generalisere, med hensyn til et
barneperspektiv, da børn er meget forskellige, både med hensyn til
personligheder og sociale forhold og betingelser, derved handler børn også ud
fra forskellige paradigmer. Selvom man gennem forskning, kan få stor indsigt i børnenes
verden, så vil det altid bygge på børns opfattelser af deres hverdag og syn på
virkelighed, en virkelighed de ikke kan forholde sig til på samme måde, som
voksne kan. Derfor handler antropologien om at blive klogere på børns viden og
deres handlinger, set i lyset af de forskellige livs forudsætninger børn har.
Man skal derfor se børnene i en bestemt kontekst.
Når man anskuer barnet gennem en analyse af konteksten, så er det ikke kun barnet der er fokus på,
men nærmer alt det der omgiver barnet, familie, venner, skolen og samfundet,
som påvirker barnets handlinger. Her udgør samspillet mellem det personlige,
sociale og kulturelle, i det enkeltes barns sociale omgang, den kontekst som
barnet skal ses i lyset af. For at kunne bruge denne kontekst, så er det
nødvendigt at finde de sammenhænge der er relevante, for at kunne forstå barnet
og dets kontekst. Kontekstbegrebet gøres desværre sjældent til objekt for denne
diskussion, da det er konteksten der gør etnografiske undersøgelser særskilt
antropologiske. Konteksten afdækker væsentlige forhold, der er relevante for
forståelsen af en given person og dets handlinger.
Antropologisk viden
om børn handler om at se subjektivt på børn, da børn er forskellige, med
forskellige sociale baggrunde, virkelighedsopfattelser/paradigmer. Vi må
udforske børn kontekstuelt, hvordan de forstår sig selv, hvordan de handler,
men også hvordan de handler i grupper af børn. Herunder hvordan de udfolder sig
i hverdagens interaktioner, betydningsdannelser og sociale alliancer. Her
handler det som tidligere beskrevet om indlevelse, forståelse af forhold der
gør at folk handler som de gør, ved at tilsidesætte egne normer, opnå viden
gennem tillid/åbenhed, men samtidig med den nødvendige distance til at
reflektere, at se subjektivt på barneperspektivet, fokus på konteksten, for at
få det rigtige grundlag for sin konklusion, på sit store feltarbejde.
FOKUSPUNKTER:
Man kunne vælge mange fokuspunkter, hvis jeg skal vælge
nogle enkelte, så må det blive følgende:
At man tilsidesætter ens egen virkelighedsopfattelse og
normsæt, for at kunne forstå andres handlinger og deres begrundelser herfor. At
man gennem nærvær og indlevelse, opnår den tillid og åbenhed der giver et fyldestgørende
billede af børn, ens felt arbejde.
Men vigtigst af alt, så syntes jeg at ”for at forstå andres
handlinger, så er man nød til at forstå hvorfor de handler som de gør, ved at
forstå deres virkelighedsopfattelse og igen at se deres handlinger ud fra en
given kontekst”.
hej Søren. Fin blog du har fået lavet og et godt resume af teksten hvor du kommer ind på de vigtigste punkter. Jeg synes også det er vigtig at man kan "gemme" signe egne holdninger og ikke overføre disse til et miljø der måske har ganske andre værdier, men at man derimod bestræber sig på at forstå hvorfor andre handler som de gør i en bestemt situation, for dermed bedre at forstå det miljø eller den kultur de kommer fra.
SvarSletHej Søren.
SvarSletIgen et fint, og meget fyldestgørende resume - og gode tanker omkring dine fokuspunkter. Er enig med Anjas overvejelser ;-)