Her beskrives vigtigheden af børns mundtlige legekultur.
Børnenes udvikling af sprog er enormt vigtigt, derfor bliver legekulturen og
derigennem deres brug af sproget, utroligt vigtig. Børnenes lege bygger på alt fra gåder, rim og
remser til fortællinger over flere genrer. Det er i høj grad i
legesituationerne, at børnene udvikler deres sprog, hvor de bruger sproget som
en æstetisk, symbolsk udtryksform, til at skabe denne legekultur, samvær og
relationer. Poul B mener at denne legekultur måske er mindst lige så vigtigt
som formidlingen af det pædagogiske. Under legekulturen bliver sproget vigtigt,
da det er med til at skabe magt, status, roller og anerkendelse, samtidig med
at det skaber samvær og relationer. Disse kommunikative færdigheder, som
sproget er, er noget børnene tilegner sig gennem den fælles leg, men også
gennem søskende, familie og fodboldklubben. Børnene bruger humor mundtligt,
dette kræver dog kompetencer indenfor det sociokulturelle, lingvistiske og
poetiske. Her handler det sociokulturelle om af børnene bruger deres viden og
det fælles genkendelige samfund, herunder også situationsfornemmelse for hvor
og hvornår humoren kan bruges. Det lingvistiske, med hensyn til hvordan man
bruger sproget og til sidst hvordan man bruger sproget poetisk gennem
forskellige genrer. Herunder:
Gåder/gådevitser: Gåderne er en god måde at arbejde med sproget på, som
samtidig kræver skarpsindighed for at gætte gåderne. (Den har fire ben men kan
ikke gå? En seng). Men det kræver lidt øvelse at lære selve
spørgsmål-svar-formlen. Gåderne er i nyere tid ved at blive afløst af
gådevitserne, som minder om gåderne, men interaktionen er anderledes, samt den
synliggør den humoristiske diskurs (Hvad er det, der ligger nede i en spand og
siger dav? En spandauer). De lidt ældre børn bruger sproget og deres viden, til at skabe f.eks. humor. Eks. herpå: Hvilke bogstaver kan svømme? N’er (Ænder). Som homofoner, hvor et eller flere ord udtales/lyder ens, selvom det staves vidt forskelligt. Ligeledes vil vitser med seksuelle undertoner ikke blive opfanget af børnene, som kun fanger det sjove, i form af ordene og deres udtalelse. Men humoren bliver også brugt som noget inkluderende, man vil godt være en del af fællesskabet og grine med på vitserne, også selvom man ikke forstår dem, så er det bedre at lade som om.
Gyserfortællinger: Bliver børnenes møde med fortællingens kunst, om de at bygge en spænding op og skabe samværet omkring det forudsigelige uhyggelige, som samtidigt er uforudsigeligt.
Alle børnene genren: Er en sjov måde at bruge humoren, men samtidig også en genre, hvor man kan tage samfundstabuer op og bruge det humoristisk. Her bruger børnene deres viden om det samfund/den verden de lever i, altså et udtryk for børns socialiseringserfaringer.
Parodier: Eller en komisk efterligning, kan bruges bredt og
i mange sammenhænge, men det kræver at man kender det der parodieres, samt
evnen til at parodiere det på en genkendelig måde.
Rim og remser: Bruges allerede fra børnene er helt små,
gennem legeremser fx pandeben-øjesten-næsetip-mundelip og dikke-dik. I dag
bruges både de klassiske rim og remse samlinger, samt nyere samlinger. Rim og
remser er noget der uroligt fængende og sjov for børnene, fra de mindste til de
største børn.
Men den lette tilgang til mange forskellige medier smitter
også af på børnenes sprog og færden indenfor de forskellige genrer. Dels når
børnene bruger samfundsmæssige temaer, men også når de bruger en velkendt
”skabelon” som de tilpasser eller bygger videre på.Børn udvikler sit sprog
gennem legesituationer, søskende, omverdenen, den lette tilgang til de mange
forskellige medier og ikke mindst deres færden indenfor de forskellige genrer.
Derfor er legekulturen utrolig vigtig, da den favner bredt og er med sikre
børnenes sproglige udvikling. Derfor opfordres institutionerne til at tage
stilling til denne legekultur og hvordan man vil støtte børnene, i denne
legekultur.
Skrevet af Søren Anderson-Schmidt
Hej Søren.
SvarSletFint resume, ihvertfald grundigt :-)
Mange forskellige genrer har du også fået beskrevet.
Jeg har måske lidt svært ved at se hvor fokus punkterne gemmer sig?
Ellers godt arbejde...
Denne kommentar er fjernet af forfatteren.
SvarSlet